Lovisa - This is my life!

Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Lovisa - 14 oktober 2012 11:29

Ingredienser

40 st

50 g jäst för söta degar
150 g Arla smör
5 dl Arla Ko mjölk
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 1/2 tsk stött kardemumma
14 – 15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g rumsvarmt Arla smör
3/4 dl strösocker
1 msk mald kanel

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Rör ihop fyllningen. Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30x45 cm. Fördela fyllningen på rektanglarna. Vik långsidorna mot varandra. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor. Tänj och vrid degremsorna och forma dem till lösa knutar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 8 – 10 min. Låt svalna på galler under bakduk. Bull-variation: Mandelbullar: Tillsätt 100 g finhackad mandel i fyllningen. Kardemummabullar: Byt ut kanelen i fyllningen mot mald kardemumma. Vaniljbullar: Byt ut kanelen i fyllningen mot vaniljsocker.
 
 
 
 
 
Bakar bullar igen. De jag bakade sist börjar sina. Vi åt upp dem själva istället för att ha kvar till fika att bjuda på när bebis tittat ut. Den stannar ju bara kvar där inne, och när man är konstant sugen på nånting så lockar bullar i frysen rätt bra. Men nu blir det en rejäl laddning till med kanel, kardemumma och vaniljbullar. Är så sjukt sugen på att baka lussebullar, men det går väl inte för sig redan riktigt va?

Av Lovisa - 14 oktober 2012 08:56

Idag är nedräkningen slut! 0 dagar kvar till beräknat datum, och ändå ligger jag här i sängen utan en bebis. Vill inte, vill inte, VILL INTE gå över tiden, meeeen det verkar som om jag inte har något val.

Somnade sent igår, läste klart sista boken av Katerina janouch. Mycket bra och spännande, men inte bra slut!! Nu vill jag ju veta vad som händer!!

Nu ska det bli äggröra och bacon frulle. Min favvo!

Presentation

Omröstning

Har du testat någon Bärsele?
 Nej, men jag vill
 Ja, Babybjörns
 Ja, någon annan
 Nej och vill inte

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Me

                     

   

 

       

 

   


Ovido - Quiz & Flashcards